06 stycznia, 2013

Nieśmiertelny - Catherynne M. Valente


Autor: Catherynne M. Valente
Wydawnictwo: MAG
Ilość stron: 288

„Jeśli świat dzieli się na widzących i niewidzących, zawsze wybiorę widzenie.”








Rosyjskie baśnie są dla mnie zupełnie nieznane. Nigdy takowych nie czytałam, nie miałam okazji ich poznać, czego teraz bardzo żałuję. W opowieściach, które babcia serwowała mi na dobranoc, głównymi złymi bohaterami były wiedźmy, diabły i tym podobne postaci, które przyprawiały młodego czytelnika o dreszcze. W rosyjskim folklorze w roli takiego czarnego charakteru występuje Kościej Nieśmiertelny - groźny, niebezpieczny i zły, bohater wielu opowieści przekazywanych ustnie i pisemnie przez pokolenia. Catherynne M. Valente w swojej powieści postanowiła unowocześnić dawną legendę o Kościeju, Marii Moriewnie i Iwanie, umieszczając ją w dwudziestowiecznej Rosji.

Maria Moriewna jest najmłodszą z córek mieszkających w długim, wąskim domu przy ulicy Petersburskiej. Dziewczyna spoglądając przez okno, widzi spadające ptaki, które następnie przemieniają się w przystojnych młodzieńców pukających do jej drzwi. Za każdym razem jeden z nich zabiera jej siostrę, którą następnie bierze za żonę. Maria cierpliwie czeka aż i ją spotka ten sam los. W końcu na jej progu pojawia się pewien mężczyzna. Nie jest to jednak byle kto - przychodzi po nią sam Kościej Nieśmiertelny, uosobienie zła i okrucieństwa, który porywa ją do swojej krainy, gdzie toczy się okrutna wojna.

„Nieśmiertelny” to zaskakująca i bardzo specyficzna powieść. Powiązanie historii z wątkami mitycznymi, połączenie świata realnego ze światem fantastycznym robi ogromne wrażenie. Język jakim pisze Catherynne jest przepiękny! Niepowtarzalny, baśniowy klimat i magiczne opisy sprawiają, że w głowie czytelnika malują się żywe, szczegółowe obrazy. Wyobraźnia czytelnika wchłania wszystko jak gąbka - piękne krajobrazy, zapachy, a w szczególności smaki! Rosyjskie potrawy opisane na stronach tej książki aż proszą się o przyrządzenie ich w domu. Mnogość wątków i elementów występujących w „Nieśmiertelnym” sprawia, że niespełna trzystu stronicowa powieść sprawia wrażenie długiej, rozbudowanej historii.

Związek Marii i Kościeja w niczym nie przypomina bajkowych małżeństw z typowych romansów. Ich relacja jest zbudowana z bardzo skrajnych uczuć - od miłości poprzez pogardę aż do nienawiści. Nie brak między nimi namiętności i pożądania, a ich burzliwy związek jest bardzo pasjonującym wątkiem w powieści. Prócz tej dwójki, w książce przewija się jeszcze cała gama innych barwnych postaci. Spotkamy między innymi Babę Jagę, która każe się nazywać przewodniczącą Jagą, domowiki mieszkające zaraz za kominkiem, wiły i mnóstwo innych magicznych postaci znanych z rosyjskich opowiastek.

W „Nieśmiertelnym”  Catherynne M. Valente świetnie połączyła świat realny ze światem fantastycznym. Na świat szarej, przechodzącej właśnie przemiany ustrojowe Rosji, autorka nałożyła płaszcz baśniowej krainy, pełnej fantastycznych miejsc i postaci. Między jednym, a drugim nie ma żadnej przepaści, przerwy, tylko płynne przejście, które ujednolica całą historię.

 „Nieśmiertelny” to książka zdecydowanie godna poznania. Na pewno nie polecę jej osobom oczekującym lekkiej i niezobowiązującej lektury na jeden wieczór - ta historia jest dla czytelników łaknących magicznej historii napisanej w piękny, poetycki sposób. Polecam serdecznie fanom fantastyki. Powieść Valente jest prawdziwą ucztą dla wyobraźni!

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję bardzo Wydawnictwu MAG!

Książkę można nabyć w korzystnej cenie w księgarniach:
FONT polska księgarnia
Gandalf

Książkę przeczytałam w ramach wyzwania Czytam fantastykę

9 komentarzy:

  1. Świetnie napisana recenzja, lecz narazie nie skuszę się na tą książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Już do dawna planowałam przeczytać tę książkę. Jeżeli będę miała taką okazję to chętnie to czynię:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tym razem nie moja tematyka, ale recenzja bardzo zachecajaca

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety nie dla mnie, w dodatku okładka w ogóle mi się nie podoba, fe :/

    OdpowiedzUsuń
  5. Udana recenzja, potrafisz zachęcić do przeczytania książki:) Wydaje mi się, że baśnie rosyjskie mają w sobie jakąś taką magię, muszę kiedyś sięgnąć po tą książkę...

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakoś wcześniej nie zwracałam zbytniej uwagi na tę książkę, ale po Twojej recenzji widzę, że warto to zmienić. Z pewnością rozejrzę się za tą książką i jak tylko uda mi się ją "dorwać" w swoje ręce to od razu zabiorę się za jej czytanie.

    Tak na marginesie, zapraszam również do swojego wyzwania :D Znajdziesz tam tez listę przykładowych książek z gatunku steampunk :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawa recenzja :D Książka marzy mi się już od dłuższego czasu :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety nie widzę, żeby to była książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka nie dla mnie, myślę, że nie spodobałaby mi się;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy zostawiony komentarz i zapraszam ponownie :)

Inne